ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ – ΠΩΣ ΘΑ ΒΑΛΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η γονεικότητα σήμερα είναι πολυδιάστατη. Για να ανταποκριθούν οι γονείς στις ανάγκες των παιδιών τους, πρέπει να αναπτύξουν τις γνώσεις τους στην κατανόηση των αναπτυξιακών ορόσημων και κανόνων που βοηθούν στη διατήρηση της ψυχικής και σωματικής ασφάλειας των παιδιών. Ειδικότερα, το τελευταίο σχολικό έτος ήταν εξαιρετικά δύσκολο για την προσαρμογή των οικογενειών στα νέα δεδομένα διδασκαλίας, λόγω της πανδημίας  COVID-19.

Σε πρόσφατη έρευνα αναφέρεται πως το 2020 – 2021 οι γονείς είχαν εμπλακεί σε περισσότερες καθημερινές δραστηριότητες με το παιδί τους και μάλιστα 1 στους 4 επηρεάστηκαν αρνητικά από τις αλλαγές στην απασχόληση (Homeschooling). Οι γονείς ανέφεραν υψηλά επίπεδα γενικευμένης αγχώδης διαταραχής στο καθημερινό τους πρόγραμμα. Τα υψηλά επίπεδα γονικής κατάθλιψης και γονικού άγχους έχουν επιπτώσεις στην ικανότητα τους να παρέχουν εκπαίδευση στο σπίτι.

Η επιστροφή στο μεταπανδημικό σχολικό περιβάλλον μπορεί να προκαλέσει δραματικές αλλαγές συμπεριφοράς καθώς είναι πιθανό να αυξήσει το άγχος αποχωρισμού. Η κοινωνική αποστασιοποίηση έχει προκαλέσει αναγκαστικά ισχυρότερους δεσμούς προσκόλλησης και  νέες ρουτίνες που διαφέρουν, σε πολλές περιπτώσεις σε μεγάλο βαθμό, από τις προπανδημικές.

Για να εδραιωθεί ένα σωστό πρόγραμμα, με γερές βάσεις για την επιστροφή του παιδιού στο σχολείο προτείνονται οι παρακάτω μέθοδοι – λύσεις:

  • Πρόγραμμα ύπνου – Η σταθερή ώρα ύπνου βοηθάει το βιολογικό ρολόι του παιδιού και φυσικά εξασφαλίζει τη μέγιστη ξεκούρασή του για τις ανάγκες τις καθημερινότητας του. Ο καθορισμός της ώρας αυτής γίνεται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Στην σχολική ηλικία των 6 – 12 ετών προτείνεται να είναι μεταξύ 20:00 – 21:00 δεδομένου ότι ένα παιδί χρειάζεται περισσότερες ώρες ύπνου. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς κατά τη διάρκεια του ύπνου ρυθμίζονται σημαντικές ορμονικές λειτουργίες και ιδιαίτερα η δράση της αυξητικής ορμόνης.
  • Επαναπροσδιορισμός της καθημερινής ρουτίνας – Συζητήστε με το παιδί για τις αλλαγές που θα υπάρξουν στο σύντομο μέλλον. Θα το βοηθήσετε να νιώσει ίσο με εσάς και ότι η γνώμη του παίζει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις που θα παρθούν στο οικογενειακό περιβάλλον.
  • Ενθάρρυνση της ανεξαρτησίας – Φτιάξτε μια λίστα με τα καθημερινά αντικείμενα που θα χρειαστεί το παιδί στο σχολείο. Βοηθήστε το να συγκεντρώσει όλα τα υλικά και να είναι υπεύθυνο εκείνο για την μεταφορά και τη διατήρησή τους. Αυτό μπορεί να γίνει με το να το αφήσετε να διαλέξει το σακίδιό του και τον σχολικό εξοπλισμό του. Με αυτό τον τρόπο το παιδί αποκτά αυτοπεποίθηση και φυσικά αναπτύσσει το αίσθημα της ανεξαρτησίας.
  • Ασφάλεια λόγω COVID-19 – Μιλήστε με τα παιδιά για την σημαντικότητα της μάσκας, του πλύσιμου των χεριών και φυσικά τη χρήση αντισηπτικού διαλύματος. Δώστε του αρκετή ποσότητα από αυτό για να χρησιμοποιεί συχνά.
  • Εδραίωση υγιεινών συνηθειών – Οργανώστε με το παιδί τα γεύματα του δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στις υγιεινές επιλογές φαγητού. Προτιμήστε φρούτα, καλής ποιότητας υδατάνθρακες και αρκετό νερό για την ορθή ενυδάτωσή του.

 

 

ΠΗΓΕΣ

  • Parenting Matters: Supporting Parents of Children Ages 0-8. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine; Division of Behavioral and Social Sciences and Education; Board on Children, Youth, and Families; Committee on Supporting the Parents of Young Children; Breiner H, Ford M, Gadsden VL, editors. National Academies Press (US); 2016 Nov 21.
  •  Parenting activities and the transition to home-based education during the COVID-19 pandemic. Lee et al. child and youth services review impact factor Journal. 2020
    • Achenbach T.M. University of Vermont Department of Psychiatry; Burlington, VT: 1992. Manual for the child behavior checklist