Τα υπέρ και τα κατά της γλυκιάς αμαρτίας!!

Το κακάο περιέχει περισσότερα φαινολικά αντιοξειδωτικά από τα περισσότερα τρόφιμα. Οι αντιοξειδωτικές επιδράσεις του κακάο μπορεί να επηρεάσουν άμεσα την αντίσταση στην ινσουλίνη και, με τη σειρά τους, να μειώσουν τον κίνδυνο για διαβήτη. Το κακάο μπορεί να προστατεύσει τα νεύρα από τραυματισμούς και φλεγμονή, να προστατεύσει το δέρμα από οξειδωτικές βλάβες της υπεριώδης ακτινοβολίας να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στον κορεσμό, τη γνωστική λειτουργία και τη διάθεση. Καθώς το κακάο καταναλώνεται κυρίως ως σοκολάτα, υπάρχουν πιθανές επιβλαβείς επιπτώσεις στην υπερκατανάλωσή της, με ποιο συχνή την αύξηση του σωματικού βάρους.

Το κακάο είναι ο αποξηραμένος λιπαρός σπόρος του καρπού του κακαόδεντρου. Με την κατάλληλη επεξεργασία δημιουργείται μία πάστα φτιαγμένη από αλεσμένο, ξεφλουδισμένο σπόρο, το οποίο περιέχει τα λιπαρά στοιχεία όσο και το φημισμένο βούτυρο κακάο. Η σκόνη κακάο παρασκευάζεται αφαιρώντας λίγο από το βούτυρο κακάο. Η σοκολάτα είναι ένα στερεό φαγητό που παρασκευάζεται συνδυάζοντας το κακάο με το βούτυρο κακάο και φυσικά τη ζάχαρη. Η αναλογία σκόνης κακάο στο τελικό προϊόν καθορίζει πόσο πικρή θα είναι η σοκολάτα μας.

Το κακάο είναι ένα σύνθετο τρόφιμο και περιέχει πολλές βιοδραστικές ενώσεις. Το βούτυρο κακάο περιέχει σημαντικές ποσότητες λιπαρών οξέων, ενώ τα στερεά συστατικά του κακάο περιέχουν βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και πολυφαινόλες. Αναλυτικά:

  • Λιπίδια – Το βούτυρο κακάο, είναι ένα μείγμα μονοακόρεστων και κορεσμένων λιπαρών οξέων.
  • Φυτικές ίνες – Αν και το κακάο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και η κατανάλωσή του έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την αναλογία LDL / HDL, μεγάλο μέρος τους πίτουρου χάνεται κατά την επεξεργασία.
  • Μέταλλα – Το κακάο περιέχει πολλά μέταλλα απαραίτητα για την καρδιαγγειακή λειτουργία. Το μαγνήσιο, το κάλιο και το ασβέστιο που διαθέτει μειώνουν τον κίνδυνο υπέρτασης και αθηροσκλήρωσης.
  • Πολυφαινόλες – Η σκόνη κακάο περιέχει έως και 50 mg πολυφαινόλες ανά γραμμάριο! Η κατανάλωσή του συσχετίστηκε με σημαντικά χαμηλότερη πιθανότητα για καρδιαγγειακή νόσο.

Το κακάο παρουσιάζει ρυθμιστικές επιδράσεις στα ανοσοκύτταρα που εμπλέκονται στην έμφυτη και επίκτητη ανοσία. Τα πιο γνωστά οφέλη της σοκολάτας είναι:

Αντικαρκινικές ιδιότητες. Το κακάο έχει αποδειχτεί ότι αυξάνει τα αντιοξειδωτικά στον οργανισμό και ενισχύει την απόπτωση των καρκινικών κυττάρων, μειώνοντας έτσι θεωρητικά τον κίνδυνο καρκίνου.

Κεντρικό νευρικό σύστημα. Τα φλαβονοειδή στο κακάο έχουν δείξει μια ποικιλία επιδράσεων, όπως αυξημένη αιμάτωση και μειωμένη φλεγμονή.

Δέρμα. Το βούτυρο κακάου είναι ένα κοινό συστατικό για τις ενυδατικές κρέμες διότι τα ευεργετικά αποτελέσματά του στο δέρμα μπορεί να επεκταθούν πέραν της χρήσης του ως τοπικού παράγοντα.

Ψυχολογία – Εκτός από το ευρύ φάσμα σωματικών επιδράσεων του κακάο, υπάρχουν και αρκετές ψυχολογικές επιδράσεις στη διάθεση και τη γνωστική λειτουργία.

Εκτός από τα πολλά θετικά χαρακτηριστικά της κατανάλωσης κακάο, υπάρχουν και κάποιες αρνητικές επιδράσεις του. Οι πιο κοινές είναι:

  1. Ακμή
  2. Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση
  3. Ημικρανίες
  4. Αύξηση βάρους

Το κακάο είναι μια πολύ σύνθετη τροφή. Έχει περισσότερα θετικά στοιχεία παρά αρνητικά, γεγονός που καθιστά τη σοκολάτα ένα προϊόν υψηλής αξίας αν καταναλώνεται με μέτρο και σε μορφές με μειωμένη ζάχαρη και κορεσμένο λίπος. Μελέτες δείχνουν πως η κατανάλωση σοκολάτας καθημερινά σε μικρή ποσότητα και με περιεκτικότητα σε κακάο τουλάχιστον 60% έχει θετική επίδραση στον οργανισμό.

 

 

ΠΗΓΕΣ

Chocolate, “Food of the Gods”: History, Science, and Human Health. Montagna et al. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019