Βότανα για το άγχος

Το άγχος είναι ένα κοινό σύμπτωμα πολλών ψυχιατρικών / ψυχολογικών διαταραχών. Στην πραγματικότητα, είναι ένα κοινό συναίσθημα που συνδέεται στενά με τον φόβο και λειτουργεί ως μηχανισμός προσαρμογής στο νέο περιβάλλον. Σε όλο τον κόσμο, 1 στους 5 πληροί τα κλινικά κριτήρια της διαταραχής άγχους τουλάχιστον 1 φορά στη ζωή τους. Σε πρόσφατες μελέτες έχει παρατηρηθεί πως τα άτομα που έχουν αυξημένο επίπεδο άγχους συχνά συνοδευόταν από διαταραχή ύπνου. Η συνηθέστερη διαταραχή ύπνου είναι ένα η αδυναμία έναρξης ή διατήρησης του ύπνου, ή ότι ο ύπνος είναι κακής ποιότητας.

Η βοτανοθεραπεία χρησιμοποιείται συνήθως για τη θεραπεία διαταραχών με διάφορους μηχανισμούς δράσης σε διαφορετικά συστήματα μέσω της φυσικής – φυτικής ιδιότητας των φυτών. Ο μηχανισμός δράσης των διαταραχών άγχους παραμένει ασαφής όμως έχει βρεθεί πως η σεροτονίνη εμπλέκεται στις αιτιολογίες της κατάθλιψης, άγχους και διαταραχές πανικού.
Τα βότανα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εκχυλίσματα ή ως ροφήματα είναι:

•Εκχύλισμα – Ρίζα Κάβα (Piper methysticum) : Προέρχεται από τροπικά νησιά και χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή ιατρική. Τα συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν εκχυλίσματα κάβα βοηθούν στο άγχος και την αϋπνία.

•Λεβάντα (Lavandula angustifolia) : Χρησιμοποιείται στην αρωματοθεραπεία και ως αφέψημα επειδή το άρωμά του έχει ηρεμιστική – αγχολυτική δράση.

•Brahmi (Bacopa monnieri): Είναι φυτό που προέρχεται από τη Νότια Ασία και χρησιμοποιείται συνήθως στην Αγιουρβεδική ιατρική. Οι μελέτες δείχνουν ότι δρα ως αναστολέας της ακετυλοχολινεστεράσης, υποδηλώνοντας ότι μπορεί να ωφελήσει τα άτομα με γνωστική δυσλειτουργία καθώς και στην καταπολέμηση του άγχους.

•Passionflower (Passiflora incarnata): Είναι φυτό που συναντάται στη νοτιοανατολική Αμερική. Οι ιθαγενείς Αμερικανοί το χρησιμοποίησαν ως φάρμακο για τη βελτίωση του ύπνου και τη μείωση του άγχους. Μια μελέτη που χρησιμοποίησε ένα παραδοσιακό παρασκεύασμα τσαγιού πριν από τον ύπνο διαπίστωσε ότι μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου και κατά συνέπεια τη μείωση του στρες.

•Rhodiola (Rhodiola rosea): Είναι ένα φυτό που χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή ιατρική στην Ασία και στην Ανατολική Ευρώπη για τη βελτίωση της σωματικής αντοχής και της ψυχικής απόδοσης. Αποτελέσματα από μελέτες του εκχυλίσματος ρίζας που αφορούσαν ασθενείς με άγχος

•Χαμομήλι (Matricaria recutita): ¨Ένα βότανο δημοφιλές για τη χαλαρωτική του δράση. Σε ασθενείς με ήπια έως μέτρια γενικευμένη διαταραχή άγχους, ένα εκχύλισμα χαμομηλιού παρουσίασε μέτρια αγχολυτική δραστηριότητα

•Τζίνσενγκ (Panax ginseng): Βρέθηκε στη βορειοανατολική Ασία και έχει χρησιμοποιηθεί ως πανάκεια στην παραδοσιακή κινεζική Ιατρική. Το εκχύλισμα της ρίζας φάνηκε να μειώνει το άγχος σε ασθενείς με ινομυαλγία σε πρόσφατη έρευνα.

•Βαλεριάνα (Valeriana officinalis): Γνωστή για την ηρεμιστική της δράση χρησιμοποιείται συχνά για να βοηθήσει στον ύπνο. Σε ασθενείς με διαταραχή άγχους, ένα εκχύλισμα ρίζας βαλεριάνας έχει αγχολυτικά αποτελέσματα παρόμοια με τη διαζεπάμη.

•Φασκόμηλο (Salvia officinalis): Χρησιμοποιείται γενικά ως μπαχαρικό. Το αιθέριο έλαιο και τα εκχυλίσματα του φασκόμηλου αναστέλλουν τη χολινεστεράση, ένα ένζυμο που διαλύει τον νευροδιαβιβαστή ακετυλοχολίνη. Σε μελέτες φάνηκε να μειώνει το άγχος σε νεαρούς υγιείς ενήλικες.

Ότι και να επιλέξετε να βάλετε στην καθημερινότητά σας καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε τον ιατρό σας.

Πηγές:

  • Herbal Medicine for Depression and Anxiety: A Systematic Review with Assessment of Potential Psycho-Oncologic Relevance. Phytotherapy Research Magazine.
  • Herbal Medicine for Anxiety, Depression and Insomnia. Current Neuropharmacology Magazine.